Svar: Er det det rigtige tidspunkt at droppe natflasken
7. april 2022
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kan bruge mine svar, tak :)
Jeg synes, din drengs mælkeindtag lyder helt okay. Han får stadig flaske og derudover ved jeg, at du er opmærksom på at variere hans kost, så han får mme via sin mad og også får f.eks. kalk via forskellige kalkholdige fødevarer. Det lyder ikke som om, at han mangler noget, selvom han ikke er den store mælkedrikker, så ro på her.
Derfor tænker jeg også, at du skal sætte ham ned til 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler normalt, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og nogle gange øger det faktisk lysten til flaske, at den ikke gives 6 gange men i stedet 4 gange. Hvis du igen og igen viser ham flasken og han afviser den, så kan det godt forstærke hans lyst til at afvise den.. så at give flaske mindre hyppigt er en god idé. Samtidig er netop 4 flasker ofte at anbefale i 7 måneders alderen, fordi det også er med til at sikre plads til anden mad i maven:)
Faktisk kan du overveje, om han måske allerede nu skal tilbydes 3 flasker i døgnet, der så ofte ligger godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Som jeg læser dit brev, så lyder det som om, at det jeg kalder "tidlig morgen" ligger kl 03 hos jer og her drikker han ofte kun 50 ml, så måske vil han være mere parat til at undvære denne flaske allerede. Hvis han ud over flaske kl 03 også tilbydes flaske f.eks. kl 06, så synes jeg helt sikkert, at du skal springe flasken kl 03 over.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. flaske (eller måske springes den over allerede nu)
Morgen 7.30: Tilbydes lidt bløde frugtbåde i hånden, og du følger efter med havregrød lavet med mme og vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos evt. med lidt mme på. Måske små bitte bider af en blød bolle med lidt smør, hvis han virker klar til dette. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes flaske her - mellemmåltidet erstatter flasken.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød lavet med mme og med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk, familiemaden er udgangspunktet, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Vand eller mme af en kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se, så ligger de fire flasker tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Der er ikke nogen flaske kl 03...
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvornår du tilbyder ham de 6 flasker i døgnet, men tænker som sagt at 4 eller måske 3 flasker vil være meget passende nu. Da din dreng kun drikker 50 ml kl 03, så er der ikke nogen grund til at give ham flaske her. Heller ikke selvom han måske får denne flaske i stedet for flaske kl 05/06... Måske vil han netop vise behov for en flaske kl 05/06, hvis du springer flasken kl 03 over...
Hvis han viser sig at kunne sove hele natten igennem, så synes jeg, du skal give ham lov til helt at slippe for flaske om natten. Viser det sig, at han så trives med 3 flasker, som ligger før middagslur, aften og sen aften og dermed springer den tidlige morgenflaske helt over, så synes jeg det er rigtig fint - det vil være dejligt for jer begge, og hans behov vil som sagt stadig blive dækket :) Samtidig kan det godt tænkes, at hans interesse for og indtag af mad fra morgenstuden vil blive større, ligesom hans behov for flaske før middagsluren måske vil blive større, hvis han ikke har fået mælk siden sin drømmeflaske aftenen før...
Med hensyn til søvn og opvågninger om natten, så vil mange børn - og ofte netop i 7 måneders alderen - have en periode, hvor de pludselig vågner om natten. De er ikke kede af det, men de ligger vågne og pludrer lystigt. Det virker næsten som om, at børn i denne alder udnytter de sene og mørke nattetimer til at ligge og øve lyde og høre sig selv tale. Det er en del af den store udvikling, som jeres dreng går igennem netop nu og ofte varer det ved i nogle uger, og så stopper det igen. Det er dog vigtigt, at I ikke begynder at indføre uhensigtsmæssige vaner i denne periode - som f.eks. at give ham sutten, give ham flaske, tage ham op, gå rundt med ham, vugge ham osv. Da han så vil lære, at der netop skal ske disse aktiviteter om natten.
Det bedste I kan gøre er at signalere sovetid, ikke pludre med, ikke tænde lys, ikke tage ham op eller lave forskellige aktive ting, men forsøge at holde fast i, at det er sovetid nu. Nogle familier vælger at bruge denne periode til at lægge barnet på eget værelse, så der er ro, og I ikke forstyrrer hinanden og på den måde også give jeres dreng mulighed for at finde tilbage i søvnen på egen hånd igen.
Det lyder til at handle om netop udviklingsspring hos jer, og det skyldes ikke for meget søvn om dagen eller søvn på forkerte tidspunkter - I kan sammenligne jeres rytme med ovenstående dagsplan :) Han tager ikke skade af at være vågen og ligge og pludre om natten i en periode.. men det er naturligt forstyrrende for jer :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god weekend, når I kommer dertil.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske